Małgorzata Jaworska Szkoła Podstawowa nr 3 w Lubinie
OPRACOWANIE I WDROŻENIE PROJEKTU O UNII EUROPEJSKIEJ - "BLIŻEJ EUROPY"
Wejście Polski do Unii Europejskiej było bardzo ważnym problemem dla większości Polaków. W czerwcu 2003r. miało odbyć się referendum, w którym wszyscy obywatele mieli możliwość wypowiedzenia się, czy są za wejściem Polski do Unii Europejskiej. Zgodnie z harmonogramem pracy Kuratorium Oświaty we Wrocławiu dotyczącym działań związanych z propagowaniem informacji na temat edukacji europejskiej w okresie przedreferendalnym w lutym 2003r. zobowiązałam wszystkich nauczycieli do zaplanowania działań dotyczących tego tematu w szkole i w środowisku lokalnym. Zebrałam wszystkie propozycje i wraz z dyrektorem opracowywałyśmy program dotyczący propagowania informacji na temat edukacji europejskiej.
Projektowi nadałyśmy tytuł "BLIŻEJ EUROPY". Celem projektu było:
- Przygotowanie informacji na temat Unii Europejskiej w okresie przedreferendalnym,
- Przybliżenie kultury, sposobu i warunków życia ludzi w krajach europejskich,
- Poszerzenie wiadomości o państwach Unii Europejskiej i ich stolicach,
- Poznanie historii Unii Europejskiej,
- Przedstawienie korzyści wynikających z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Projekt był zaplanowany od marca do czerwca 2003. Na zakończenie opiekun oraz członkowie Klubu Europejskiego "ASY EUROPY" mieli przygotować i przeprowadzić Mini – Referendum dla uczniów pod hasłem "Przyszłość Europy". Do realizacji projektu zaangażowani zostali wszyscy nauczyciele oraz uczniowie. Koordynacja działań i nadzór należał do mnie oraz pani dyrektor szkoły Elżbiety Giżewskiej.. Zaplanowane działania realizowane były w różnych formach. Najczęściej były to:
- Pogadanki,
- Wystawy prac,
- Gazetki szkolne
- Zabawa referendalna,
- Konkursy,
- Imprezy,
- Ankiety,
- Quizy,
- Rozgrywki sportowe,
- Apele,
- Degustacja potraw.
EFEKTY PODJĘTYCH DZIAŁAŃ:
UCZNIOWIE POZNALI:
- Symbole narodowe państw należących do Unii Europejskiej,
- Osobliwości należących państw do Unii Europejskiej – kultura, zabytki, historia,
- Obyczaje i zwyczaje narodów Unii Europejskie,
- Kim jestem i skąd pochodzę,
- Gdzie mieszkam,
- Historia i współczesność mojego miasta,
- Stolice państw Unii Europejskie i ich osobliwości,
- Tradycje państw Unii Europejskiej,
- Chcemy być dobrymi Europejczykami – planujemy wycieczkę dla gości,
- Wspomnienia i pamiątki z wycieczek po Europie,
- Poznajemy baśnie różnych narodów,
- Lubin – my town,
- Państwa Unii Europejskiej I ich stolice (Great Britain),
- Wzdłuż polskich granic,
- Ty i twoi bliscy
- Ziemianie podobni – a różni,
- "Co wiem o Unii Europejskie",
- Ku wspólnej Europie,
- Pod sztandarem Unii Europejskiej,
- Czym jest Unia Europejska,
- Polska droga do Unii,
- Holenderski dostatek,
- Tradycyjne stroje krajów Unii Europejskiej,
- Powstanie Unii Europejskiej,
- Symbole Unii Europejskiej
- Okładka do książki o Unii Europejskiej,
- Dyplomu na konkurs wiedzy o Unii Europejskiej,
- Zamiana waluty zł na euro,
- Referendum dla uczniów pod hasłem przyszłość Europy,
- Unia w zadaniach matematycznych,
- Utrwalenie "Ody do radości",
- Śpiewamy i gramy włoską piosenkę "La machina",
- Dźwięki łączone i odrywane – niemiecki "Himmel und Erde",
- Instrumentalne i wokalne opracowanie "Melodii angielskiej",
- Instrumentalne opracowanie "Stare dobre czasy",
- Poznajemy religie dominujące w krajach Unii Europejskiej,
- Wykonanie proporczyków o tematyce Unii Europejskiej,
- Projekt i wykonanie flagi Unii Europejskie,
- Unijne rozgrywki w piłce siatkowej dziewcząt,
- Unijne rozgrywki w piłkę nożną,
- Sport w Unii Europejskiej,
- Mistrzostwa Unii Europejskiej w piłce nożnej,
- Największe osiągnięcia sportowe państw Unii Europejskiej,
- Godność człowieka we współczesnym świecie – prawa dziecka,
- Podróże po krajach Unii Europejskiej,
- Smaki Europy – przygotowanie, degustacja wybranej potrawy z kuchni włoskiej,
- Europejski kącik – jarmark rozmaitości prasowych,
- Klasowy konkurs o Unii Europejskiej,
- Historia powstanie Unii Europejskiej – jej cele,
- Unia Europejska w oczach ucznia,
- Co wiem o Unii Europejskiej – ankieta,
- Tak dla Polski,
- Zasady obowiązujące w Unii Europejskiej,
- Co sądzisz o Unii Europejskiej – za i przeciw,
- Jakie korzyści wynikają z przystąpienia Polski do Unii Europejskiej,
- Smaki Europy – kuchnie krajów europejskich,
- Co nasz łączy, a co dzieli w "wspólnocie ojczyzn",
- Polska w Unii Europejskiej,
W środowisku uczniowskim najbardziej ciekawa okazała się zabawa w referendum, która dostarczyła sporej zabawy wszystkim uczestnikom.
NAUCZYCIELE:
- Rozwijali u uczniów aktywność i ciekawość krajami Unii Europejskiej,
- Zachęcali uczniów do poznawania historii Unii Europejskiej,
- Stwarzali uczniom warunki do nabywania umiejętności, poszukiwania, podporządkowania informacji z różnych źródeł na temat Unii Europejskiej,
- Pomagali skutecznie rozwiązywać problemy dotyczące Unii Europejskiej,
- Przygotowywali uczniów do licznych konkursów, quizów wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych,
- Stwarzali warunki do poszukiwania wiedzy na temat warunków członkostwa RP w UE,
- Stwarzali możliwości korzystania z Internetu poszukując informacji o Unii Europejskiej
http://www.cie.gov.pl http://www.euroijfo.org.pl http://www.npk.gov.pl http://www.ukie.gov.pl/index.htm http://www.ce.uw.edu.pl ŚRODOWISKO:
- "Nasza mała Ojczyzna" w Unii Europejskiej,
- Przyszłość naszego regionu w UE,
- Ochrona środowiska w skali UE.
Małgorzata Jaworska |